Det hele menneskes udvikling i uddannelsessystemet

Det hele menneskes udvikling i uddannelsessystemet
Photo by engin akyurt / Unsplash

Flere og flere unge udvikler spiseforstyrrelse, selvskadende adfærd og skolevægring i dag. Endnu flere lider i stilhed.

Ingen kigger imidlertid for alvor i retning af vores uddannelsessystemer for at finde svar på, hvorfor så mange unge mistrives. Ingen ser eller handler således på, at vi rent faktisk uddanner halve mennesker.

Den personlige udvikling og dannelse

Fra samfundets side forventer vi nemlig, at de unge selv lærer at håndtere deres følelser, tanker og det at være menneske.

Den dag de forlader reden, giver vi derfor alle mere eller mindre slip og håber på det bedste. Vi håber på, at den personlige udvikling og dannelse kommer af sig selv. Vi håber på, at de lærer at lytte til sig selv, så de kan finde vej i livet.  

Uden at de har fået nogen som helst hjælp eller støtte til det under uddannelsen.

I sidste ende, så er der altså intet supplement til vores indsats som forældre. Det stiller derfor store krav til de familier, som ikke har ressourcerne og den viden, der skal til for at støtte deres børn i den følelsesmæssige udvikling.

Dermed er der ringe muligheder for at gribe de børn og unge, som ikke kan klare sig i livet, fordi de ikke er blevet mødt i deres følelser på kærlig og omsorgsfuld vis.