Om

Hej, mit navn er Sofia Viktoria Christensen. Min personlige rejse startede med en spiseforstyrrelse som ung, der lærte mig, hvor altafgørende det er at være et helt menneske for at kunne finde sin vej i livet.

Erfaringer som inspirerede mig til at udvikle mit eget koncept om det hele menneskes udvikling i uddannelsessystemet og idéen om støttegrupper i menneskekundskab.(se E-bog her) Et koncept som nu også omfatter daginstitutionerne.

Støttegrupper i menneskekundskab - samfundsdebat

Til daglig faciliterer jeg støttegrupper i menneskekundskab for alle unge under uddannelse. (se støttegrupper her)

For de unge mangler i den grad støtte. Støtte i deres følelsesmæssige, mentale og åndelige udvikling. Støtte så de får mulighed for at udvikle sig til hele mennesker, mens de uddanner sig.

Jeg deltager derfor også aktivt i debatten om børn og unges identitetsdannelse og samfundets påvirkninger heraf ved at skrive personlige og faglige blogindlæg, nyhedsbreve, debatindlæg, bøger samt E-bøger. (se blog her)

Uddannelsessystemet og daginstitutionerne

Ved siden af mit selvstændige virke arbejder jeg på deltid som pædagog i et børnehus.

Jeg brænder nemlig også for arbejdet med vuggestuebørn.

Af én særlig grund.

Børnene er i kontakt med det reneste der findes.

Værenstilstanden.

En tilstand som får alt til at synes naturligt og legende let. En tilstand som er båret af den indre livsglæde, flowet, spontaniteten, kreativiteten og nysgerrigheden.

Vi kan lære ufattelig meget ved at gå tilbage til kernen. Ved at undersøge og udforske kilden til leg og fantasi i det lille barns verden.

Dette er i mine øjne nøglen til at forstå, forebygge og forandre den stigende mistrivsel blandt unge. Forandre måden vi skaber samfund, institutioner og uddannelse på.

Mit feltarbejde i vuggestuen danner således også baggrund for den filosofi og metodik, som hører det hele menneskes udvikling i uddannelsessystemet til.

a young boy running through a sprinkle of water
Photo by MI PHAM / Unsplash

Mission: Fra præstationspres til præstationsfrigørende rum

I mit arbejde i støttegrupperne og i vuggestuen faciliterer jeg samlet set menneskelige udviklingsprocesser, der fremmer psykologisk tryghed, trivsel, livsglæde og den naturlige udvikling. På den måde løsner jeg op for det underliggende præstationspres, der ligger inden i mennesket, såvel som i samfundets ydre præstationskulturer/arenaer.

Min mission er dermed at skabe præstationsfrigørende rum for børn, unge og professionelle voksne inden for dag- og uddannelsesinstitutionerne. "Rum som er frigjort fra et snævert knyttet output, fra det der kan måles og vejes ud fra præstationssamfundets kategorier." (Anders Petersen og Søren Chr. Krogh, Præstationskultur, 2021)